torsdag 22 oktober 2009

Reflektion 3, del 1

Reflektioner från Lärare av i morgon del 3.

På sidan 214 kunde man läsa att skolan enbart handlar om elevernas lärande, och att de ska lära sig för sin egen skull. Jag tror att de flesta elever någon gång känner att de sitter och pluggar på något som känns meningslöst, jag har i alla fall varit med om det ett antal gånger under min skolgång. Men samtigt som man tycker att det är meningslöst så måste man lära sig det, och läser man flera gånger och ber om hjälp så fastar det tillslut. Men jag tror att de saker olika uppgifer som man som elev tycker är "onödiga" och man tror att jag kommer aldrig få andvänding för detta i mitt liv, de uppgiter försvinner fort ur minnet. Därför tycker jag att läraren ska kunna ge en bra förklaring till eleven varför det är viktigt att man lär sig detta och hur man använder det och när man kommer stöta på det i livet.



Att som elev inte få ett svar på dessa frågor och funderingar skapar ett stort problem eftersom man pluggar för sin egen skull, och plötsligt kan man inte få ett svar på varför är detta bra att kunna och när används det. Ges inget svar så känner inte eleven att det är meningfullt att lära sig det och då kanske man inte förstår att man ska lära sig saker i skolan för sin egen skull.



Jag har själv varit med om att jag har funderat över varför man ska lära sig vissa räknesätt i matematiken och när jag frågade fick jag ofta svar som, det är en del av denna mattekursen och det är bra att kunna ( men ingen vidare förklaring till när det är bra att kunna och så vidare). Och jag kan känna att de metoder man lärde sig bara för att det var något som ingick i kursen men man inte fick ett sammanhang till, blev ganska snart bortglömda. Därför tycker jag att dagens lärare borde lägga mer tid till att koppla det man ska lära sig i skolan till hur det kan användas i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar